See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Apple’s visie op duurzaamheid

geschreven door Tony Bosma

0 reacties

We maken langzaam maar zeker een omslag naar een betekeniseconomie. Een wereld waarin het voor organisaties belangrijker is om bij te dragen aan de maatschappij dan alleen maar winst te genereren ten koste van alles. Het lijkt een open deur maar de wereld waarin we nu leven ondervindt de gevolgen van een tijdgeest waarin het ging om groei ten koste van alles.

23 Apr 2014 - 5:32, 78x gelezen  |  0 reacties  |  Maatschappij en samenleving

We zien langzaam een betekenisvolle en circulaire wereld ontstaan. We hebben nog een lange weg te gaan maar we zien toch ook de eerste contouren en signalen dat er iets fundamenteels aan het veranderen is. Het biedt hoop, richting en houvast. Iets wat we in deze tijden van turbulentie en transitie hard nodig hebben. Maar je moet wel zien en niet blijven kijken vanuit je oude paradigma. We kunnen ons blindstaren op,  en verbazen over, de schijnbaar eindeloze lijst met organisaties die onze planeet niet serieus nemen. De lijst met mensen die op onze planeet leven in plaats van met onze planeet. Of de instituten en politiek die voor onze de lange termijn in ogenschouw moeten nemen maar er maar niet uitkomen rondom klimaatbeleid. Dit omdat hun ego's en kieslijsten in de weg staan. We kunnen hier moedeloos van worden maar dat mogen we nooit laten gebeuren.

We kunnen onze aandacht ook schenken aan de pareltjes. Hoe klein en beperkt ze vaak ook zijn. Neem nu deze korte video van Apple en hun visie op duurzaamheid. We kunnen ook een hoop negativiteit verspreiden over Apple en hun maatschappelijke rol. Immers Apple stond niet altijd even goed bekend als het gaat om maatschappelijke betrokkenheid en klantgerichtheid. Maar we zien een omslag en dat is zeker niet alleen vanuit een marketing perspectief. Daar prikken consumenten steeds eenvoudiger doorheen.

Apple scoorde zeer goed op de jaarlijke lijst van Greenpeace van Most Green Internet companies. De onderstaande video geeft ook aan waarom. Apple moet ook wel deze omslag maken ondanks de macht en omvang van de organisatie. We zien namelijk dat consumenten steeds kritischer worden richting organisaties die niet actief handelen richting onze planeet. Organisaties die niet circulair gaan produceren.

Het klopt wellicht dat de lijst met ellende langer is dan de lijst met de parels. We hebben nog een lange weg te gaan zoals de video van Apple ook aangeeft. Maar de 'shift' is gaande. We creeren een wereld waarin het nieuwe statusymbool niet is wat je bezit maar het statussymbool is wat je slim genoeg bent om niet te bezitten. Een circulaire wereld waarin organisaties alles wat ze ontrekken van de maatschappij en aarde teruggeven. Apple doet een stap en vele organisaties zullen volgen. Een mooie ontwikkeling!

Bekijk zeker de wederom mooie video van Apple: Better!



Gerelateerde artikelen
  • De mens en duurzaamheid: een spiegel (16-01-2013, 940x gelezen) Lees meer
  • De doorbraak van de circulaire economie? (10-04-2013, 1959x gelezen) Lees meer

Share

Google translate
Trendspiratie

Gerelateerde trend(s)

Duurzaamheid als overlevingskit

Duurzaamheid is jarenlang als marketingmiddel gezien. Maar duurzaamheid gaat verder. Duurzaamheid moet in het DNA van de gehele organisaties zitten. Duurzaamheid is geen trend meer maar een randvoorwaarde voor toekomstig succes en maatschappelijke acceptatie. Lees meer

Hervorming van waarde

De door economische waarde (geld) gedreven maatschappij is in verval. Nieuwe waarden zoals aandacht, klantgerichtheid en tijd gaan de nieuwe rekenmodellen beheersen. Lees meer

Populaire artikelen
foto van De revolutie van de mensen
de grootste verandering die we zien is niet in technologie maar in mensen. Een verandering in wie en wat we vertrouwen en wat we 'zoeken' / waarderen. We maken een omslag naar power to the people.
foto van Robot die emoties detecteert en gezicht overneemt
Robotics worden steeds meer geaccepteerd. Zoals we al enige tijd signaleren maakt de robot de opmars vanuit de fabriekshal naar het alledaags leven.
foto van De anti held als leider
We hebben rebellen nodig. Mensen die de status quo uitdagen. Mensen die de grenzen opzoeken van onze, door regels en procedures, gedomineerde stabiele wereld. Zij zullen het verschil maken waar de wereld zo naar verlangt.
foto van Tony Bosma’s bijdrage aan TedX University Tilburg
Op 13 februari 2014 gaf Tony Bosma (Extend Limits) een lezing op TedX University Tilburg. Het thema was Living Limitless en Tony was de afsluitende spreker. Recent is de video van deze lezing gepubliceerd.
foto van Foodini, print je eigen voedsel?
Gezond eten? We willen het allemaal maar toch vallen we nog vaak terug naar het geprepareerde voedsel. Tijd en vaak de kunde om er iets lekkers van te maken ontbreken ons. Foodini wil daar verandering in brengen.
Extend Limits