See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Je ingewanden op het scherm

geschreven door Sven van de Riet

3 reacties

Een nieuwe toolset gebruikt augmented reality om objecten tot leven te brengen voor onderwijsdoeleinden. Spectaculair!

27 Apr 2010 - 11:35, 3895x gelezen  |  3 reacties  |  Innovatie
Op ExtendLimits komen regelmatig voorbeelden voorbij waarin augmented reality een rol speelt. Tot nu toe had ik altijd mijn twijfels bij het nut. Nu is er LearnAR, een set van gereedschappen voor het onderwijs waarmee je objecten tot leven brengt.
Je houdt een zogenaamde 'marker' voor je webcam en vervolgens zie je jezelf op het scherm met daarvoor je lichamelijke ingewanden. Je kunt een beetje ronddraaien en alles van dichtbij bekijken. Het deed me denken aan de hologrammen die je in sommige musea hebt.
Er zijn ook wiskundige figuren die je kunt bekijken en zelfs in het taalonderwijs blijk je AR te kunnen gebruiken om een 'wow' bij je leerlingen te krijgen.

De toolset heeft nog meer opties: zo kun je interactieve quizzen spelen. Sommige markers hebben dan een bepaalde kleur die je kunt gebruiken als optie bij multiple choice vragen. Volgens mij duurt het wel allemaal wat langer, maar misschien dat het spelelement je bij de les houdt.
Het filmpje introduceert de verschillende toepassingen. Wil je zelf aan de slag? Download en print dan de marker en ga naar de demowebsite om het zelf te proberen.

En het mag dan wel voor het onderwijs zijn, gratis is het niet. Britse scholen kunnen de hele set van tien toepassingen aankopen vanaf 346 Brise ponden en dat is toch weer wat duurder dan een set ouderwetse plaatjesboeken.



Gerelateerde artikelen
  • Layar, augmented reality op Nederlandse bodem (20-06-2009, 2403x gelezen) Lees meer
  • De augmented reality winkel van Lego (18-11-2009, 4084x gelezen) Lees meer
  • NTT Docomo en augmented reality (23-10-2007, 1836x gelezen) Lees meer
  • NTT Docomo en augmented reality (23-10-2007, 1870x gelezen) Lees meer

Share
Reacties

28 April 2010 om 10:41

Vincent

Mmm, bedankt voor het delen van die informatie. Ik denk dat inderdaad eens weer op mijn oude basisschool ga kijken of ze daar ook al met elektronische borden werken. Ikzelf zit nu in het examenjaar van het vwo en ik heb nooit voor informatiekunde kunnen kiezen, alleen in de 3e klas heb ik 1 uur in de week gehad, dat was een proef van school. Dit was meer werken met excel en powerpoint. Nooit bijvoorbeeld programmeren gehad. In de bovenbouw kunnen wij er helaas niet voor kiezen (Geen docenten of docenten die anders inderdaad zelf te weinig weten...
->kernprobleem). Verder heeft onze school zelf pas sinds vorig jaar digitale schoolborden, maar die worden helaas nog nauwelijks gebruikt en ineffectief gebruikt. Ik heb geen zicht op andere scholen, maar ik kan me zo voorstellen dat dit soort ontwikkelingen ook sneller in de grote steden/randstand aanslaan dan op kleinere locaties. Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken en die zijn dus helaas niet zo goed... Maargoed, ik blijf erbij dat informatiekunde verplicht gesteld moet worden, zeker ook in de bovenbouw voor N&T en N&G profielen, want dat is dus niet het geval.

28 April 2010 om 12:10

Sven van de Riet

@Vincent, dank voor je reactie! Nu is mijn vader toevallig ICT-directeur voor een aantal basisscholen. Ben je de afgelopen tijd wel eens een basisschool ingelopen? Allemaal elektronische borden, kinderen die inloggen op hun eigen portal, oefenen met gespecialiseerde software en ouders die thuis bij de schoolspullen van hun kinderen kunnen. Voor sommige docenten gaat het misschien wat snel, maar er is enorm veel aandacht voor bijspijkeren. Gaat allemaal behoorlijk snel. Zover ik weet is informatica een verplicht vak op de middelbare school (het vaak heet volgens mij informatiekunde): dat schijnt echter wel één van de saaiste vakken te zijn, omdat de gemiddelde leerling meer weet dan de docent...Een volstrekt unicum in onze historie!

27 April 2010 om 8:25

Vincent

Een goede ontwikkeling om te blijven volgen. Ik zie echter een blokkade op deze weg. Ik meen namelijk dat er (toch) nog te weinig mensen in de ict aan het werk zijn, die dit soort programma's daadwerkelijk zouden kunnen schrijven. Software-ontwikkelingen gaan over het algemeen al niet bijster snel, laat staan in het "conservatieve" onderwijs. Ik denk dus dat er in het onderwijs en in de maatschappij in het algemeen eerst een verandering in de primaire houding/instelling moet komen tegenover ict. Het lijkt er naar mijn mening op dat we het belang van onderwijs in de ict-sector zelf onderschatten. Een goed begin zou zijn om te proberen informatica verplicht te stellen op middelbare scholen. We leven immers toch in het digitale tijdperk?! Wat denken jullie hierover?
GEEF JE REACTIE
Naam:  (verplicht)

E-mail:  (verplicht, wordt niet getoond)

Website:  (not required)

Message:  (required)
Google translate
Trendspiratie

Gerelateerde trend(s)

Populaire artikelen
foto van Geld verdienen met afval
In een wereld waar afval een steeds groter probleem gaat worden, is het goed om te zien dat er steeds meer bedrijven komen die afval bestrijden. En er en passant ook nog geld mee verdienen. TerraCycle is een snelgroeiend bedrijf dat helpt de afvalberg te verkleinen.
foto van De revolutie van de mensen
de grootste verandering die we zien is niet in technologie maar in mensen. Een verandering in wie en wat we vertrouwen en wat we 'zoeken' / waarderen. We maken een omslag naar power to the people.
foto van Robot die emoties detecteert en gezicht overneemt
Robotics worden steeds meer geaccepteerd. Zoals we al enige tijd signaleren maakt de robot de opmars vanuit de fabriekshal naar het alledaags leven.
foto van Tony Bosma’s bijdrage aan TedX University Tilburg
Op 13 februari 2014 gaf Tony Bosma (Extend Limits) een lezing op TedX University Tilburg. Het thema was Living Limitless en Tony was de afsluitende spreker. Recent is de video van deze lezing gepubliceerd.
foto van De anti held als leider
We hebben rebellen nodig. Mensen die de status quo uitdagen. Mensen die de grenzen opzoeken van onze, door regels en procedures, gedomineerde stabiele wereld. Zij zullen het verschil maken waar de wereld zo naar verlangt.
Extend Limits