See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Je ingewanden op het scherm

geschreven door Sven van de Riet

3 reacties

Een nieuwe toolset gebruikt augmented reality om objecten tot leven te brengen voor onderwijsdoeleinden. Spectaculair!

27 Apr 2010 - 11:35, 4028x gelezen  |  3 reacties  |  Innovatie
Op ExtendLimits komen regelmatig voorbeelden voorbij waarin augmented reality een rol speelt. Tot nu toe had ik altijd mijn twijfels bij het nut. Nu is er LearnAR, een set van gereedschappen voor het onderwijs waarmee je objecten tot leven brengt.
Je houdt een zogenaamde 'marker' voor je webcam en vervolgens zie je jezelf op het scherm met daarvoor je lichamelijke ingewanden. Je kunt een beetje ronddraaien en alles van dichtbij bekijken. Het deed me denken aan de hologrammen die je in sommige musea hebt.
Er zijn ook wiskundige figuren die je kunt bekijken en zelfs in het taalonderwijs blijk je AR te kunnen gebruiken om een 'wow' bij je leerlingen te krijgen.

De toolset heeft nog meer opties: zo kun je interactieve quizzen spelen. Sommige markers hebben dan een bepaalde kleur die je kunt gebruiken als optie bij multiple choice vragen. Volgens mij duurt het wel allemaal wat langer, maar misschien dat het spelelement je bij de les houdt.
Het filmpje introduceert de verschillende toepassingen. Wil je zelf aan de slag? Download en print dan de marker en ga naar de demowebsite om het zelf te proberen.

En het mag dan wel voor het onderwijs zijn, gratis is het niet. Britse scholen kunnen de hele set van tien toepassingen aankopen vanaf 346 Brise ponden en dat is toch weer wat duurder dan een set ouderwetse plaatjesboeken.



Gerelateerde artikelen
  • Layar, augmented reality op Nederlandse bodem (20-06-2009, 2526x gelezen) Lees meer
  • De augmented reality winkel van Lego (18-11-2009, 4314x gelezen) Lees meer
  • NTT Docomo en augmented reality (23-10-2007, 1927x gelezen) Lees meer
  • NTT Docomo en augmented reality (23-10-2007, 1961x gelezen) Lees meer

Share
Reacties

28 April 2010 om 10:41

Vincent

Mmm, bedankt voor het delen van die informatie. Ik denk dat inderdaad eens weer op mijn oude basisschool ga kijken of ze daar ook al met elektronische borden werken. Ikzelf zit nu in het examenjaar van het vwo en ik heb nooit voor informatiekunde kunnen kiezen, alleen in de 3e klas heb ik 1 uur in de week gehad, dat was een proef van school. Dit was meer werken met excel en powerpoint. Nooit bijvoorbeeld programmeren gehad. In de bovenbouw kunnen wij er helaas niet voor kiezen (Geen docenten of docenten die anders inderdaad zelf te weinig weten...
->kernprobleem). Verder heeft onze school zelf pas sinds vorig jaar digitale schoolborden, maar die worden helaas nog nauwelijks gebruikt en ineffectief gebruikt. Ik heb geen zicht op andere scholen, maar ik kan me zo voorstellen dat dit soort ontwikkelingen ook sneller in de grote steden/randstand aanslaan dan op kleinere locaties. Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken en die zijn dus helaas niet zo goed... Maargoed, ik blijf erbij dat informatiekunde verplicht gesteld moet worden, zeker ook in de bovenbouw voor N&T en N&G profielen, want dat is dus niet het geval.

28 April 2010 om 12:10

Sven van de Riet

@Vincent, dank voor je reactie! Nu is mijn vader toevallig ICT-directeur voor een aantal basisscholen. Ben je de afgelopen tijd wel eens een basisschool ingelopen? Allemaal elektronische borden, kinderen die inloggen op hun eigen portal, oefenen met gespecialiseerde software en ouders die thuis bij de schoolspullen van hun kinderen kunnen. Voor sommige docenten gaat het misschien wat snel, maar er is enorm veel aandacht voor bijspijkeren. Gaat allemaal behoorlijk snel. Zover ik weet is informatica een verplicht vak op de middelbare school (het vaak heet volgens mij informatiekunde): dat schijnt echter wel één van de saaiste vakken te zijn, omdat de gemiddelde leerling meer weet dan de docent...Een volstrekt unicum in onze historie!

27 April 2010 om 8:25

Vincent

Een goede ontwikkeling om te blijven volgen. Ik zie echter een blokkade op deze weg. Ik meen namelijk dat er (toch) nog te weinig mensen in de ict aan het werk zijn, die dit soort programma's daadwerkelijk zouden kunnen schrijven. Software-ontwikkelingen gaan over het algemeen al niet bijster snel, laat staan in het "conservatieve" onderwijs. Ik denk dus dat er in het onderwijs en in de maatschappij in het algemeen eerst een verandering in de primaire houding/instelling moet komen tegenover ict. Het lijkt er naar mijn mening op dat we het belang van onderwijs in de ict-sector zelf onderschatten. Een goed begin zou zijn om te proberen informatica verplicht te stellen op middelbare scholen. We leven immers toch in het digitale tijdperk?! Wat denken jullie hierover?
GEEF JE REACTIE
Naam:  (verplicht)

E-mail:  (verplicht, wordt niet getoond)

Website:  (not required)

Message:  (required)
Google translate
Trendspiratie

Gerelateerde trend(s)

Populaire artikelen
foto van Samenwerking essentieel voor snelle innovatie
Young professionals vragen om een sterke verbetering in de samenwerking tussen overheid, universiteiten en bedrijfsleven voor het versnellen van innovatie. Zij pleiten voor meer investeringen in de relatie tussen universiteiten, kennisinstituten en bedrijfsleven.
foto van Ouderen reageren op Google Glass
Het is natuurlijk wel erg makkelijk scoren met deze video met 'ouderen' die reageren op de Google Glass. Toch blijft het interessant om de reactie van mensen te zien op een 'nieuwe' technologie.
foto van Sensor maakt Audi ‘autonoom’
De meeste automerken hopen rond 2020 de echte autonome auto's op de markt te brengen. Deze zullen nog duur zijn is de verwachting maar voor hoe lang? En wat gebeurt er met auto's niet autonoom zijn?
foto van Digitaliseer je geheugen
Op het aanstaande Lowlands festival kun je je opgedane ervaringen digitaliseren. Via een armbandje met RFID chips kun je alles vastleggen voor later gebruik. Een soort extern geheugen, dus.
foto van Internet en geduld
Aandacht en geduld het zijn aloude begrippen maar lijken tegenwoordig steeds meer onder druk te komen staan. Nieuwe media biedt ons informatie en vermaak binnen een muisklik en voordat we het weten zijn we alweer ergens anders naar aan het kijken. Maar kijken we wel nog echt en nemen we nog wel de tijd hiervoor. Verveeld zijn we sneller dan ooit.
Extend Limits