See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Crisis of transitie?

geschreven door Tony Bosma

De huidige crisis is het teken dat we ons in een transitiefase bevinden naar een totaal andere wereld

 Eens
 Oneens

18 Aug 2009 - 11:00, 2422x gelezen  |  19 reacties
De wereld bevindt zich in een crisis. De centrale vraag is of deze crisis het voorteken is van een mogelijke transitiefase. Gevestigde ondernemingen delven het onderspit, overheden worden door burgers onder druk gezet en nieuwe mogelijkheden binnen communicatie zorgen ervoor dat het individu de machtigste entiteit wordt.

Reacties

20 August 2009 om 9:40

Maurits van Wijland

Ik ben het eens, maar de effecten moeten we nog gaan zien. Je ziet heel duidelijk dat de overheid in diverse landen ingrijpt en dat maar weinig weerstand op komt. Ik ben benieuwd wat de effecten op de lange termijn zijn. Ik kan het nog niet overzien. Iemand anders wel?

26 August 2009 om 9:20

Marcel

Ik spak laatst iemand, die les geeft aan zo’n prive opleidingen instituut, en ook hij zei dat dit absoluut het geval is

26 August 2009 om 9:22

Marcel

PS de site doet het inmiddels uitstekend op m’n iphone, problemen opgelost!

26 August 2009 om 11:08

Anko

“Het” teken is natuurlijk wat gewaagd, maar “een” teken van naderende verandering is het zeker.
Op een conferentie in juni rondom agile softwareontwikkeling was de titel van de keynote van Rob Thomsett: “The end of management as we know it”. Kernpunt is dat we in plaats van top down sturing naar bottom up creation gaan (maar dat is voor bezoekers van deze site natuurlijk geen verrassing).

26 August 2009 om 11:47

Tony Bosma

Ik ben benieuwd wie dat dan was.

26 August 2009 om 1:08

Mark Smit

Oneens, daarvoor is (was?) de crisis toch echt niet “diep” genoeg. Het echte werk komt nog als de energie opraakt.

27 August 2009 om 10:14

Tony

@ Marcel, thanks. Ik ga meteen even kijken

08 September 2009 om 9:34

Victor

Er zijn tekenen van veranderingen maar er is zoals bekend nog een sterke weerstand bij machtige belangengroepen en hun lobby. Ze willen de veranderingen niet erkennen of onderzoeken op welke wijze ze aansluiting kunnen vinden en mee kunnen gaan doen om hun eigen voordelen te halen(bijvoorbeeld de entertainmentindustrie).Ze gebruiken en misbruiken wetgeving en rechtspraak om hun gelijk te halen en ‘winst"te behouden en proberen de toegang tot nieuwe technieken en uitwiseling van kennis te regelen en te controleren. Overheden die hen daarbij steunen
denken hun machtspositie te kunnen behouden maar worden regisseurs zonder een decor en acteurs die een andere rol willen spelen. 
Maar omdat ze geen alternatieven bieden en de digitale generatie andere normen en eisen zal stellen wanneer zij zullen gaan meebeslissen over hun samenleving zullen ze waarschijnlijk het onderspit delven.Wanneer er nu ook brede allianties komen in de samenleving van maatschappelijke groepen en ondernemingen die met een visie en duidelijke doelen voor digitale veranderingen kiezen zal de transitie soepeler verlopen en zal de strijd om een vrij toegankelijk web minder “bloedig” verlopen. Dan krijgen innovaties en experimenten de ruimte om het web en de (digitale) wereld meer samenhang te geven en de synergie van nieuwe ideeen en kennis nog sterker te maken.

09 September 2009 om 7:29

Anko

Alliantie, maatschappelijke groep: ik zeg ja. Maar voor “digitale veranderingen”? Dat klinkt alsof je de oplossing al hebt gedefinieerd maar het probleem nog niet scherp hebt. Ik zou innovatie, transparantie en kunnen reageren op veranderingen willen omarmen en niet de manier waarop je dat doet. De huidige maatschappij vraagt om nieuwe oplossingen en daarvoor moet je out of the (digital) box denken.

15 September 2009 om 3:09

Lauryan

“overheden worden door burgers onder druk gezet en nieuwe mogelijkheden binnen communicatie zorgen ervoor dat het individu de machtigste entiteit wordt.”

Dit is volgens mij al goed te zien met bijvoorbeeld wat social media, waarbij grote, internationale ondernemingen op de knieen worden gedwongen door individueen die het grote publiek weten te krijgen (Dell vs Jeff Jarvis anyone?)
Social media is hierbij maar een voorbeeld uit de digitale wereld, dit zal vast al op veel meer manieren zichtbaar zijn en worden.

Ik ben het eens met de stelling, mocht iemand daar nog aan twijfelen.

07 October 2009 om 9:44

Rob Dekkers

Wel of niet eens maakt eigenlijk niet uit. Het wordt gewoon tijd voor verandering !

07 October 2009 om 9:54

Tony Bosma

@Rob, helemaal mee eens! Maar dan wordt het wel tijd voor een verandering waarin de wensen van de klant centraal staan en niet zijn portemonnee!

07 October 2009 om 11:20

marcel

@Rob ik denk niet dat het een kwestie is van tijd hebben, want die transitie gaat gewoon door. De komst van het internet heeft min of meer de zelfde impact als de uitvinding van de boekdrukkunst. De ‘gewone man’ zo veel informatie tot zijn beschikking gekregen, iedereen kan een paar avonden besteden op het internet en een ‘expert’ worden in wat voor onderwerp dan ook.

Als voorbeeld bij het aanschaffen van een nieuwe TV, als je daar even wat tijd aan besteed weet je meer dan de verkoper in de winkel

07 October 2009 om 1:30

Harm

Dat het tijd voor verandering is ben ik mee eens. Tot nu toe zie ik nog weinig verandering. De huidige crisis wordt gedempt door economische stimulatie vanuit overheid. Als een energie - of milieucrisis om de hoek komt kijken dan zal er pas echt veranering optreden. Naar mijn mening zal de verandering pas echt doorzetten als het mes op de keel staat. Ik ben trouwens een rasoptimist ...

07 October 2009 om 7:38

Michel

De crisis schud de wereld wel een beetje op, maar als die weer voorbij is gaat iedereen weer gewoon zijn eigen weg. Mogelijk een weg die iets meer naar links of rechts gaat, maar een totaal andere wereld zal het zeker niet worden. De mens houdt niet van rigoureuze veranderingen die te snel gaan. We roepen het misschien wel, maar willen en doen het zelf meestal toch niet of nauwelijks.

Maar elke opschudding van de wereld zorgt voor weer een keer nadenken over zaken die altijd heel logisch waren en dat is goed. Maar meer zal het niet gaan doen.

07 October 2009 om 8:28

Michel

@Michel, ik ben ervan overtuigd dat als we over een kleine 25 jaar terugkijken we wel degelijk naar deze eerste jaren van de 21ste eeuw kijken en zullen beseffen dat toen de basis is gelegd voor een geheel nieuwe wereld. Kijkende naar de vele technologische ontwikkelingen en de verschillende crisis die nu spelen. We hebben namelijk niet alleen een economische crisis maar ook een crisis op het gebied van milieu en fossiele brandstoffen. Het is niet zo dat de verandering rigoureus is op dit moment maar wel degelijk is er nu een beweging gaande die maatschappij en mens tot in haar kern zal doen veranderen.

29 October 2009 om 5:47

Bas Bisseling

Hoi Michiel, wat betreft de financiële crisis zou dit een kalf kunnen zijn dat aan het verdrinken is. Wat een transitie naar een ander (post-kapitalistisch) model beïnvloed is het op individueel of lokaal kunnen waarnemen van de gevolgen. Mensen worden snel geconfronteerd met de effecten van deze crisis. Ze worden ontslagen, komen niet aan de bak etc. Directe individuele confrontatie zal men doen mobiliseren en dat werkt een transitie in de hand. Met de milieu crisis lijkt het handelen niet echt aan de orde. We worden ogenschijnlijk niet direct geconfronteerd met de gevolgen van de opwarming van de aarde, het opraken van fossiele brandstoffen etc. Dat stelt de noodzaak voor een transitie blijkbaar ook uit. Als het kalf verdronken is, delft men de put.

GEEF JE REACTIE
Naam:  (verplicht)

E-mail:  (verplicht, wordt niet getoond)

Website:  (not required)

Bericht:  (required)
Captcha:  (Verplicht, om jouw reactie te versturen, neem het woord over uit het plaatje)


Google translate
Recente polls
  • 2012, wordt gewoon een goed jaar Lees meer
  • De jaarlijkse trendverwachtingen voor het nieuwe jaar zijn waardevol? Lees meer
  • Occupy Den Haag Lees meer
  • Nieuwe generaties zullen het slechter krijgen dan bestaande generaties Lees meer
  • De Euro heeft haar langste tijd gehad Lees meer
Trendspiratie

Recente artikelen
foto van TworseKey; Twitter en Morse
TworseKey brengt Twitter en Morse samen. Via Tworse Key kun je door middel van Morse Twitteren. En wie zou dat nu niet willen? Of is de vraag, wie kan dat nog?
foto van Leven zonder hartslag? Heart stop beating (docu)
De zorg en wetenschap doen ons veelvuldig versteld staan. Zo ook de documentaire Heart Stop Beating waarin twee visionaire artsen aantonen dat leven zonder 'hartslag' mogelijk is.
foto van Extend Limits, niet kijken maar zien
Extend Limits gaat over zien. Als we kijken dan zoeken we onbewust bevestiging van datgene wat we al weten. Zien is ontwikkelingen in een breder perspectief plaatsen. Zien is ook vooral elkaars beelden delen zonder waarde-oordeel.
Extend Limits
Gepubliceerd onder Creative Commons Licentie. Copyright Extend Limits © 2004 - 2010. Powered by Quo Vide BV
Back to page top