XL Poll

The current credit crisis is a sign that the world is in a transition phase towards a totally different world

Eens    Oneens  
The world is in a crisis. The main question is if this crisis is a sign of a possible transition in which we might be? A transition towards a totally new world where big companies will lose the battle from the individuals which group themselves on the internet. A new world with new politics, customer interaction and the death of mass media. A world where the individual will become the most powerful entity.

Reacties

By Maurits van Wijland on 20 August 2009 om 9:40:

Ik ben het eens, maar de effecten moeten we nog gaan zien. Je ziet heel duidelijk dat de overheid in diverse landen ingrijpt en dat maar weinig weerstand op komt. Ik ben benieuwd wat de effecten op de lange termijn zijn. Ik kan het nog niet overzien. Iemand anders wel?

By Marcel on 26 August 2009 om 9:20:

Ik spak laatst iemand, die les geeft aan zo’n prive opleidingen instituut, en ook hij zei dat dit absoluut het geval is

By Marcel on 26 August 2009 om 9:22:

PS de site doet het inmiddels uitstekend op m’n iphone, problemen opgelost!

By Anko on 26 August 2009 om 11:08:

“Het” teken is natuurlijk wat gewaagd, maar “een” teken van naderende verandering is het zeker. Op een conferentie in juni rondom agile softwareontwikkeling was de titel van de keynote van Rob Thomsett: “The end of management as we know it”. Kernpunt is dat we in plaats van top down sturing naar bottom up creation gaan (maar dat is voor bezoekers van deze site natuurlijk geen verrassing).

By Tony Bosma on 26 August 2009 om 11:47:

Ik ben benieuwd wie dat dan was.

By Mark Smit on 26 August 2009 om 1:08:

Oneens, daarvoor is (was?) de crisis toch echt niet “diep” genoeg. Het echte werk komt nog als de energie opraakt.

By marcel on 27 August 2009 om 10:11:

@ Tony, wilde jij weten wie ik bedoelde? zo ja, Steef Peters zie link http://www.linkedin.com/profile?viewProfile=&key=22990430&fromSearch=1&authToken=xgtT&authType=name&pvs=pp&goback;=.vpf_22990430_1_xgtT_name_pp_Steef_Peters

By Tony on 27 August 2009 om 10:14:

@ Marcel, thanks. Ik ga meteen even kijken

By Victor on 08 September 2009 om 9:34:

Er zijn tekenen van veranderingen maar er is zoals bekend nog een sterke weerstand bij machtige belangengroepen en hun lobby. Ze willen de veranderingen niet erkennen of onderzoeken op welke wijze ze aansluiting kunnen vinden en mee kunnen gaan doen om hun eigen voordelen te halen(bijvoorbeeld de entertainmentindustrie).Ze gebruiken en misbruiken wetgeving en rechtspraak om hun gelijk te halen en ‘winst"te behouden en proberen de toegang tot nieuwe technieken en uitwiseling van kennis te regelen en te controleren. Overheden die hen daarbij steunen denken hun machtspositie te kunnen behouden maar worden regisseurs zonder een decor en acteurs die een andere rol willen spelen.  Maar omdat ze geen alternatieven bieden en de digitale generatie andere normen en eisen zal stellen wanneer zij zullen gaan meebeslissen over hun samenleving zullen ze waarschijnlijk het onderspit delven.Wanneer er nu ook brede allianties komen in de samenleving van maatschappelijke groepen en ondernemingen die met een visie en duidelijke doelen voor digitale veranderingen kiezen zal de transitie soepeler verlopen en zal de strijd om een vrij toegankelijk web minder “bloedig” verlopen. Dan krijgen innovaties en experimenten de ruimte om het web en de (digitale) wereld meer samenhang te geven en de synergie van nieuwe ideeen en kennis nog sterker te maken.

By Anko on 09 September 2009 om 7:29:

Alliantie, maatschappelijke groep: ik zeg ja. Maar voor “digitale veranderingen”? Dat klinkt alsof je de oplossing al hebt gedefinieerd maar het probleem nog niet scherp hebt. Ik zou innovatie, transparantie en kunnen reageren op veranderingen willen omarmen en niet de manier waarop je dat doet. De huidige maatschappij vraagt om nieuwe oplossingen en daarvoor moet je out of the (digital) box denken.

By Lauryan on 15 September 2009 om 3:09:

“overheden worden door burgers onder druk gezet en nieuwe mogelijkheden binnen communicatie zorgen ervoor dat het individu de machtigste entiteit wordt.” Dit is volgens mij al goed te zien met bijvoorbeeld wat social media, waarbij grote, internationale ondernemingen op de knieen worden gedwongen door individueen die het grote publiek weten te krijgen (Dell vs Jeff Jarvis anyone?) Social media is hierbij maar een voorbeeld uit de digitale wereld, dit zal vast al op veel meer manieren zichtbaar zijn en worden. Ik ben het eens met de stelling, mocht iemand daar nog aan twijfelen.

By Rob Dekkers on 07 October 2009 om 9:44:

Wel of niet eens maakt eigenlijk niet uit. Het wordt gewoon tijd voor verandering !

By Tony Bosma on 07 October 2009 om 9:54:

@Rob, helemaal mee eens! Maar dan wordt het wel tijd voor een verandering waarin de wensen van de klant centraal staan en niet zijn portemonnee!

By marcel on 07 October 2009 om 11:20:

@Rob ik denk niet dat het een kwestie is van tijd hebben, want die transitie gaat gewoon door. De komst van het internet heeft min of meer de zelfde impact als de uitvinding van de boekdrukkunst. De ‘gewone man’ zo veel informatie tot zijn beschikking gekregen, iedereen kan een paar avonden besteden op het internet en een ‘expert’ worden in wat voor onderwerp dan ook. Als voorbeeld bij het aanschaffen van een nieuwe TV, als je daar even wat tijd aan besteed weet je meer dan de verkoper in de winkel

By Harm on 07 October 2009 om 1:30:

Dat het tijd voor verandering is ben ik mee eens. Tot nu toe zie ik nog weinig verandering. De huidige crisis wordt gedempt door economische stimulatie vanuit overheid. Als een energie - of milieucrisis om de hoek komt kijken dan zal er pas echt veranering optreden. Naar mijn mening zal de verandering pas echt doorzetten als het mes op de keel staat. Ik ben trouwens een rasoptimist ...

By Michel on 07 October 2009 om 7:38:

De crisis schud de wereld wel een beetje op, maar als die weer voorbij is gaat iedereen weer gewoon zijn eigen weg. Mogelijk een weg die iets meer naar links of rechts gaat, maar een totaal andere wereld zal het zeker niet worden. De mens houdt niet van rigoureuze veranderingen die te snel gaan. We roepen het misschien wel, maar willen en doen het zelf meestal toch niet of nauwelijks. Maar elke opschudding van de wereld zorgt voor weer een keer nadenken over zaken die altijd heel logisch waren en dat is goed. Maar meer zal het niet gaan doen.

By Michel on 07 October 2009 om 8:28:

@Michel, ik ben ervan overtuigd dat als we over een kleine 25 jaar terugkijken we wel degelijk naar deze eerste jaren van de 21ste eeuw kijken en zullen beseffen dat toen de basis is gelegd voor een geheel nieuwe wereld. Kijkende naar de vele technologische ontwikkelingen en de verschillende crisis die nu spelen. We hebben namelijk niet alleen een economische crisis maar ook een crisis op het gebied van milieu en fossiele brandstoffen. Het is niet zo dat de verandering rigoureus is op dit moment maar wel degelijk is er nu een beweging gaande die maatschappij en mens tot in haar kern zal doen veranderen.

By Bas Bisseling on 29 October 2009 om 5:47:

Hoi Michiel, wat betreft de financiële crisis zou dit een kalf kunnen zijn dat aan het verdrinken is. Wat een transitie naar een ander (post-kapitalistisch) model beïnvloed is het op individueel of lokaal kunnen waarnemen van de gevolgen. Mensen worden snel geconfronteerd met de effecten van deze crisis. Ze worden ontslagen, komen niet aan de bak etc. Directe individuele confrontatie zal men doen mobiliseren en dat werkt een transitie in de hand. Met de milieu crisis lijkt het handelen niet echt aan de orde. We worden ogenschijnlijk niet direct geconfronteerd met de gevolgen van de opwarming van de aarde, het opraken van fossiele brandstoffen etc. Dat stelt de noodzaak voor een transitie blijkbaar ook uit. Als het kalf verdronken is, delft men de put.

Share your opinion

Name
E-mailaddress
Comment

Save my info:  
Send me a e-mail when the discussion continues:  

Please enter the word you see in the image below: