See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Panopticon: documentaire over privacy

geschreven door Tony Bosma

0 reacties

Steeds vaker zien we documentaires over privacy. De vraag wordt vaak gesteld of we ons bewust zijn dat onze privacy anno 2012 eigenlijk al niet meer bestaat? In hoeverre raakt ons dat? Ook Panopticon is zo'n documentaire over Privacy.

26 Oct 2012 - 3:43, 2465x gelezen  |  0 reacties  |  Maatschappij en samenleving

Wat is de huidige status van privacy? We leven in een door technologie gedomineerde wereld en dat neemt alleen maar toe. Ook al zien we steeds sterkere tegentrends zoals de, op Extend Limits veel besproken, trend Contra Digitaal. Deze tegentrend zal de maatschappelijke technologisering niet vertragen maar zorgt wel voor toenemend bewustzijn. Waarvoor gebruiken we de technologische mogelijkheden en wat zijn de voor- en nadelen? Dat is waar deze trend de nadruk op legt. 

De komende jaren zullen we steeds meer ethische vragen stellen. De vraag rondom privacy is er daar één van. Privacy doorstaat een herdefinitie want privacy 'as we know it' zal waarschijnlijk niet meer terugkeren. Net als de hele wereld waarin we ons bevinden wordt ook privacy door technologie opnieuw uitgevonden. Wat betekent dat dan? 

Steeds meer wordt onze data vastgelegd zoals je ook in de documentaire Panopticon van Peter Vlemmix ziet. Wat gebeurt er met die data? We zijn terecht gekomen in een verzamelwoede rondom data met als gevolgd dat: hoe meer je denkt te weten hoe dommer je wordt. Immers door veel data kom je er ook achter hoe weinig je eigenlijk weet. Hierdoor gaan we nog meer verzamelen. Gevolg...we worden nog dommer en de data toestroom wordt nog groter en hierdoor onhandelbaar.

De komende jaren zullen we een aantal 'rampen' meemaken waarin data, privacy en het lekken daarvan centraal staan. In een wereld waarin we steeds meer vastleggen en waarin niets hackers proof is kun je daar op wachten. Wat olierampen zijn voor de natuur zijn datalekken voor de maatschappij. En die gaan we krijgen. 

Wat ik ook sterk zie is dat mensen steeds meer zelf data gaan bijhouden. Oftewel je persoonlijke informatie wordt een betaalmiddel. Vertrouwen staat hierin weer centraal want alleen die organisaties die jij vertrouwt geef je toegang tot je data. Probleem van het huidige moment is, is dat we in een all-time low aan vertrouwen zitten in de maatschappij. Vooral richting de traditionele organisaties is dit het geval. Dus hier valt nog veel te winnen voor organisaties en is er een radicale mindshift nodig dat organisaties niet alleen denken vanuit eenzijdige groei en korte termijn winst maar vanuit het toevoegen van betekenis aan maatschappij en klant. En daar is nog een lange weg te gaan.  

Wat gebeurt er ondertussen met privacy? Moeten we die opgeven? Of hebben we dat al gedaan? Psychologisch gezien heeft de mens privacy nodig. We vormen een wereld waarin we in de maatschappij steeds minder gebruik kunnen maken van alledaagse dingen zonder daarvoor een deel van onze privacy op te geven. Tenminste privacy as we knew it. Of denken we dat maar? We leggen alles vast en analyseren die data. En die data neemt exponentieel toe. Ik zie dan ook twee stromingen ontstaan op dit moment. De eerste is dat we neigen naar een 'surveilance staat' waarin privacy dood is. Tegelijkertijd zie ik dat, meer dan ooit, we in staat zijn om onze eigen data te beheren en hiermee te 'shoppen'.

We krijgen dus steeds meer mogelijkheden om onze privacy te beheren. Denk aan voorbeelden als fixmyprivacy, priv.ly en privacyfix. Dat doen we nog onvoldoende omdat we er niet mee bezig zijn maar dat kan weleens op korte termijn veranderen. Gaan we dan naar een toekomst waar we toegang verlenen tot onze persoonlijke data die uiteindelijk beter is dan de data die overheden en organisaties van ons hebben? Hierdoor kunnen we wellicht meer dan ooit privacy ervaren omdat we zelf in control raken. Er zijn steeds meer signalen die ook naar die richting wijzen. 

Twee stromingen dus die tegendraads lijken. Welke het sterkst is weten we nog niet. Wat we wel kunnen verwachten is dat we de komende jaren de privacy discussie veelvuldig zullen horen. En de toekomst zal uitmonden in een mix van beide scenario's? 

Meer informatie zie ook Panopticon de Film



Gerelateerde artikelen
  • Beveiligingscamera en privacy (16-06-2008, 7197x gelezen) Lees meer
  • Big brother, hoe gaat het met de privacy (07-03-2007, 1421x gelezen) Lees meer
  • Europese Unie over online privacy (31-01-2012, 1560x gelezen) Lees meer
  • Facedeals: je privacy voor korting? (15-08-2012, 968x gelezen) Lees meer
  • Google’s privacy principes (20-10-2011, 1718x gelezen) Lees meer
  • Iedereen inzicht in DNA profiel = einde privacy? (29-05-2009, 3377x gelezen) Lees meer
  • Life = data = privacy pressure (10-03-2011, 3287x gelezen) Lees meer
  • Look, the movie, over privacy (03-01-2008, 2129x gelezen) Lees meer
  • Museum of me = end of privacy? (06-06-2011, 2335x gelezen) Lees meer
  • Priv.ly kan onze privacy terugbrengen? (05-04-2012, 2189x gelezen) Lees meer
  • Privacy = dood…wat doet Google? (26-01-2011, 2124x gelezen) Lees meer
  • Privacy is dood? Do you know who is watching you’? (28-07-2010, 2286x gelezen) Lees meer
  • Privacy, wat is de toekomst? (11-04-2009, 4328x gelezen) Lees meer
  • Privacy? Big D schudt je wakker (27-10-2009, 3468x gelezen) Lees meer
  • Status van social media privacy (infographic) (23-02-2012, 1729x gelezen) Lees meer
  • Privacy, pas op voor de witte bus (30-08-2010, 5284x gelezen) Lees meer

Share

GEEF JE REACTIE
Naam:  (verplicht)

E-mail:  (verplicht, wordt niet getoond)

Website:  (not required)

Message:  (required)
Google translate
Trendspiratie

Gerelateerde trend(s)

De naakte waarheid

Met het versmelten van de fysieke met de digitale wereld komen ook onze fysieke en digitale profielen bij elkaar. Privacy komt in toenemende mate onder druk te staan en verdient een herdefinitie. Persoonlijke gegevens worden schaars omdat informatie steeds toegankelijker is. Lees meer

Populaire artikelen
foto van Zelfrijdende auto’s worden ingehaald door vliegende auto’s!
We horen veel over ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s. Maar weet je dat de vliegende auto al in 2015 op de markt komt?
foto van K5 de beveiligingsrobot
Je bedrijf beveiligen tegen ongenode gasten? Dat kan binnenkort ook met de beveiligingsrobotten van Knightscope. Ze beweren zelfs dat deze robots op termijn ook politie-taken kunnen overnemen. Zou het daarmee de eerste versie van Robo-cop zijn?
foto van World Economic Forum: grootste risico’s 2015
800 experts werden geraadpleegd door het World Economic Forum om de grootste risico's voor de wereld stabiliteit in kaart te brengen.
foto van Interactie klant en organisatie te tijdrovend
Een zeer indrukwekkende commercial van DialDirect verzekeringen. Het gaat over een jongetje die zijn moeder helpt met allerlei klussen in huis. De reden hiervoor zal ik niet verklappen maar is mooi en een eye opener.
foto van Onze consumptiepatronen: niet normaal
We horen er veel over en eigenlijk ook weer heel weinig. Tenminste in de traditionele kanalen eigenlijk helemaal niets. We consumeren ons de toekomst in want dat is waar het allemaal om draait: koopkracht, oneindige keuze maar wel met een MVO sausje om ons geweten te sussen.
Extend Limits