See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Collaborative Economy: wij-conomie?

geschreven door Marco Leeuwerink

0 reacties

We zien het steeds vaker bij beginnende bedrijven: gedeeld eigenaarschap van producten of diensten. In een onderzoek van Altimeter blijkt dat het er zelfs honderden zijn. Is Collaborative economy, of wij-conomie in goed Nederlands, het volgende bewijs dat onze maatschappij in transitie is?

14 Jun 2013 - 9:23, 1784x gelezen  |  0 reacties  |  Maatschappij en samenleving

Airbnb, Zipcar en 99dress. Zomaar drie voorbeelden van wat Altimeter Collaborative Economy noemt. Bedrijven die draaien om gedeeld eigenaarschap. Niet overnachten in een hotel, maar bij mensen thuis (Airbnb). Auto's huren van autobezitters, niet van verhuurbedrijven (Zipcar). Avondjurken dragen van van andere vrouwen, niet van modeketens (99dress). De kern: je gebruikt, tegen een kleine vergoeding, spullen van een andere eigenaar, of je wordt samen met een groep anderen eigenaar van een goed of dienst. Zoals wij het hier bij Extend Limits noemen: wij-conomie.

Jeremy Owyang van Altimeter sprak vorige week op LeWeb over deze nieuwe trend, die volgens hem de economie weer een stap verder brengt in de transitie. Er is geen sprake meet van klassieke producent-consument relatie, maar gedeelde eigenaarschap en zorg voor producten. Dit verandert ook de bedrijfskolom en businessmodellen, voorspelt Owyang in zijn keynote op LeWeb. In onderstaande videoregistratie daarvan zie je onder meer dat er volgens hem drie belangrijke 'drivers' zijn voor deze ontwikkeling: de huidige economie, de sociale kant (gelegenheidswij's!) en technologische ontwikkelingen.

Wij-conomie

Ook op andere terreinen gaat deze trend gevolgen hebben voor bestaande structuren. De voedselindustrie bijvoorbeeld. Vorige week kon je al lezen over een fruitbos in Seattle, ook zo'n voorbeeld van wij-conomie die de relatie koper/verkoper van fruit op zijn kop zet. Of wat te denken aan de broodfondsen, waar zp-ers elkaars sociale vangnet vormen. Wij-conomie, de economische variant van de gelegenheidswij.



Gerelateerde artikelen
  • De doorbraak van de circulaire economie? (10-04-2013, 3150x gelezen) Lees meer
  • De economie van geluk (02-04-2011, 3861x gelezen) Lees meer
  • Wat is winst? Vorming betekeniseconomie (09-06-2013, 2393x gelezen) Lees meer
  • De opkomst van de Sharing Economy (24-08-2012, 3161x gelezen) Lees meer
  • Een ministerie voor de Kenniseconomie (10-12-2008, 2345x gelezen) Lees meer
  • Jeremy Rifkin: nieuwe economische revolutie (18-06-2012, 1853x gelezen) Lees meer
  • Occupy economics: herdefinitie van economie (29-11-2011, 2122x gelezen) Lees meer
  • Umair Haque: bouw de economie van de 21ste eeuw (28-09-2011, 1901x gelezen) Lees meer

Share

GEEF JE REACTIE
Naam:  (verplicht)

E-mail:  (verplicht, wordt niet getoond)

Website:  (not required)

Message:  (required)
Google translate
Trendspiratie

Gerelateerde trend(s)

Continuering van de co-sument

De consument ontwikkelt zich revolutionair, zeker wat betreft zijn houding ten opzichte van organisaties. Samen met de ontwikkelingen in communicatie en technologie maakt dat, dat consumenten zichzelf gaan organiseren om persoonlijke doelen te realiseren, soms met behulp van hun (digitale) peer-groups. Lees meer

Populaire artikelen
foto van Robots de oplossing in strijd tegen Ebola?
In de strijd tegen de besmettelijke ziekte worden ook robots ingezet. Net zo logisch als opvallend. Van telepresencerobots tot ziekenvervoer, robots kunnen helpen de Ebola-epidemie terug te dringen.
foto van Holografische projecties in je huiskamer
3D is al heel lang een belofte voor de toekomst van entertainment. Bleen is een 3D Projector waarmee je eenvoudig in je huiskamer 3D projecties kan maken? Is daarmee de eerste echte toepassing van 3d entertainment een feit?
foto van Volvo: het einde van het ongeluk
Zullen we in de toekomst geen ongelukken meer kennen? Een rare gedachte maar misschien niet eens zo gek. In de auto industrie zien we immers steeds intelligentere systemen komen die ongelukken moeten voorkomen. Realistisch?
foto van Nieuwe promotievideo Tony Bosma
Met dank aan Hulskamp Audiovisueel voor het dynamische en mooie eindresultaat willen we de nieuwe promotie video van futurist / trendwatcher Tony Bosma delen.
foto van Robots en automatisering; niet bagatelliseren maar aanpakken.
De dreiging van robots en automatisering voor onze werkgelegenheid wordt momenteel veel besproken en ook veel gebagatelliseerd. De opkomst van kunstmatige intelligentie gaat echter snel en vraagt om actie.
Extend Limits