See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Collaborative Economy: wij-conomie?

geschreven door Marco Leeuwerink

0 reacties

We zien het steeds vaker bij beginnende bedrijven: gedeeld eigenaarschap van producten of diensten. In een onderzoek van Altimeter blijkt dat het er zelfs honderden zijn. Is Collaborative economy, of wij-conomie in goed Nederlands, het volgende bewijs dat onze maatschappij in transitie is?

14 Jun 2013 - 9:23, 2459x gelezen  |  0 reacties  |  Maatschappij en samenleving

Airbnb, Zipcar en 99dress. Zomaar drie voorbeelden van wat Altimeter Collaborative Economy noemt. Bedrijven die draaien om gedeeld eigenaarschap. Niet overnachten in een hotel, maar bij mensen thuis (Airbnb). Auto's huren van autobezitters, niet van verhuurbedrijven (Zipcar). Avondjurken dragen van van andere vrouwen, niet van modeketens (99dress). De kern: je gebruikt, tegen een kleine vergoeding, spullen van een andere eigenaar, of je wordt samen met een groep anderen eigenaar van een goed of dienst. Zoals wij het hier bij Extend Limits noemen: wij-conomie.

Jeremy Owyang van Altimeter sprak vorige week op LeWeb over deze nieuwe trend, die volgens hem de economie weer een stap verder brengt in de transitie. Er is geen sprake meet van klassieke producent-consument relatie, maar gedeelde eigenaarschap en zorg voor producten. Dit verandert ook de bedrijfskolom en businessmodellen, voorspelt Owyang in zijn keynote op LeWeb. In onderstaande videoregistratie daarvan zie je onder meer dat er volgens hem drie belangrijke 'drivers' zijn voor deze ontwikkeling: de huidige economie, de sociale kant (gelegenheidswij's!) en technologische ontwikkelingen.

Wij-conomie

Ook op andere terreinen gaat deze trend gevolgen hebben voor bestaande structuren. De voedselindustrie bijvoorbeeld. Vorige week kon je al lezen over een fruitbos in Seattle, ook zo'n voorbeeld van wij-conomie die de relatie koper/verkoper van fruit op zijn kop zet. Of wat te denken aan de broodfondsen, waar zp-ers elkaars sociale vangnet vormen. Wij-conomie, de economische variant van de gelegenheidswij.



Gerelateerde artikelen
  • De doorbraak van de circulaire economie? (10-04-2013, 4722x gelezen) Lees meer
  • De economie van geluk (02-04-2011, 4522x gelezen) Lees meer
  • Wat is winst? Vorming betekeniseconomie (09-06-2013, 4022x gelezen) Lees meer
  • De opkomst van de Sharing Economy (24-08-2012, 4244x gelezen) Lees meer
  • Een ministerie voor de Kenniseconomie (10-12-2008, 2615x gelezen) Lees meer
  • Jeremy Rifkin: nieuwe economische revolutie (18-06-2012, 2322x gelezen) Lees meer
  • Occupy economics: herdefinitie van economie (29-11-2011, 2460x gelezen) Lees meer
  • Umair Haque: bouw de economie van de 21ste eeuw (28-09-2011, 2215x gelezen) Lees meer

Share

GEEF JE REACTIE
Naam:  (verplicht)

E-mail:  (verplicht, wordt niet getoond)

Website:  (not required)

Message:  (required)
Google translate
Trendspiratie

Gerelateerde trend(s)

Continuering van de co-sument

De consument ontwikkelt zich revolutionair, zeker wat betreft zijn houding ten opzichte van organisaties. Samen met de ontwikkelingen in communicatie en technologie maakt dat, dat consumenten zichzelf gaan organiseren om persoonlijke doelen te realiseren, soms met behulp van hun (digitale) peer-groups. Lees meer

Populaire artikelen
foto van Ecuador stapt over op digitaal geld
Als eerste land ter wereld stapt Ecuador langzaam over op een digitaal geld-systeem. Hoewel de eerste stappen nog wat hobbelig zijn, zullen vele landen volgen is de voorspelling.
foto van 3D-Geprinte superauto
De auto van de toekomst is energie-zuiniger, sneller te maken en een stuk lichter. Alhoewel, toekomst, deze auto rolt nu al uit de 3D-printers van Divergent Microfactories.
Extend Limits