See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Collaborative Economy: wij-conomie?

geschreven door Marco Leeuwerink

0 reacties

We zien het steeds vaker bij beginnende bedrijven: gedeeld eigenaarschap van producten of diensten. In een onderzoek van Altimeter blijkt dat het er zelfs honderden zijn. Is Collaborative economy, of wij-conomie in goed Nederlands, het volgende bewijs dat onze maatschappij in transitie is?

14 Jun 2013 - 9:23, 2240x gelezen  |  0 reacties  |  Maatschappij en samenleving

Airbnb, Zipcar en 99dress. Zomaar drie voorbeelden van wat Altimeter Collaborative Economy noemt. Bedrijven die draaien om gedeeld eigenaarschap. Niet overnachten in een hotel, maar bij mensen thuis (Airbnb). Auto's huren van autobezitters, niet van verhuurbedrijven (Zipcar). Avondjurken dragen van van andere vrouwen, niet van modeketens (99dress). De kern: je gebruikt, tegen een kleine vergoeding, spullen van een andere eigenaar, of je wordt samen met een groep anderen eigenaar van een goed of dienst. Zoals wij het hier bij Extend Limits noemen: wij-conomie.

Jeremy Owyang van Altimeter sprak vorige week op LeWeb over deze nieuwe trend, die volgens hem de economie weer een stap verder brengt in de transitie. Er is geen sprake meet van klassieke producent-consument relatie, maar gedeelde eigenaarschap en zorg voor producten. Dit verandert ook de bedrijfskolom en businessmodellen, voorspelt Owyang in zijn keynote op LeWeb. In onderstaande videoregistratie daarvan zie je onder meer dat er volgens hem drie belangrijke 'drivers' zijn voor deze ontwikkeling: de huidige economie, de sociale kant (gelegenheidswij's!) en technologische ontwikkelingen.

Wij-conomie

Ook op andere terreinen gaat deze trend gevolgen hebben voor bestaande structuren. De voedselindustrie bijvoorbeeld. Vorige week kon je al lezen over een fruitbos in Seattle, ook zo'n voorbeeld van wij-conomie die de relatie koper/verkoper van fruit op zijn kop zet. Of wat te denken aan de broodfondsen, waar zp-ers elkaars sociale vangnet vormen. Wij-conomie, de economische variant van de gelegenheidswij.



Gerelateerde artikelen
  • De doorbraak van de circulaire economie? (10-04-2013, 4204x gelezen) Lees meer
  • De economie van geluk (02-04-2011, 4335x gelezen) Lees meer
  • Wat is winst? Vorming betekeniseconomie (09-06-2013, 3575x gelezen) Lees meer
  • De opkomst van de Sharing Economy (24-08-2012, 3965x gelezen) Lees meer
  • Een ministerie voor de Kenniseconomie (10-12-2008, 2521x gelezen) Lees meer
  • Jeremy Rifkin: nieuwe economische revolutie (18-06-2012, 2172x gelezen) Lees meer
  • Occupy economics: herdefinitie van economie (29-11-2011, 2349x gelezen) Lees meer
  • Umair Haque: bouw de economie van de 21ste eeuw (28-09-2011, 2113x gelezen) Lees meer

Share

GEEF JE REACTIE
Naam:  (verplicht)

E-mail:  (verplicht, wordt niet getoond)

Website:  (not required)

Message:  (required)
Google translate
Trendspiratie

Gerelateerde trend(s)

Continuering van de co-sument

De consument ontwikkelt zich revolutionair, zeker wat betreft zijn houding ten opzichte van organisaties. Samen met de ontwikkelingen in communicatie en technologie maakt dat, dat consumenten zichzelf gaan organiseren om persoonlijke doelen te realiseren, soms met behulp van hun (digitale) peer-groups. Lees meer

Populaire artikelen
foto van Technologie maakt alles slimmer?
Slimme brillen, tassen, horloges, kleding... wat we maar een beetje 'intelligentie' kunnen geven, gaan we geven. Allemaal dankzij, en voor sommige mensen, ondanks technologie.
foto van Kinderen: fysiek of virtueel…echt waar?
Wellicht herinneren we ons nog de uitspraak van de voorgaande Paus. "Kinderen zien het verschil tussen de fysieke en virtuele wereld al niet meer'. Een paar jaar verder is het de vraag of dat zo is. CenterParcs speelt hier in ieder geval handig op in.
foto van Texting hat: oplossing voor telefoonverslaving?
In alle het geweld van nieuwe ontwikkelingen komen we vanuit Extend Limits uiteraard veel onzin tegen. Soms is het zo grappig dat we het met jullie willen delen.
foto van PwC: rapport over de deeleconomie
De deeleconomie is niet nieuw meer en is als trend allang bekend. De verstorende werking van de opkomst van de deeleconomie gaan we steeds meer voelen en volgens een rapport van Price WaterHouse Coopers staan we pas aan het begin.
foto van Komt geur naar onze smartphones?
We hebben het er al vaker over gehad, geur-TV of geur-internet. Binnenkort komt Ophone met een nieuwe app, die het mogelijk maakt geuren te sturen naar vrienden.
Extend Limits