See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Collaborative Economy: wij-conomie?

geschreven door Marco Leeuwerink

0 reacties

We zien het steeds vaker bij beginnende bedrijven: gedeeld eigenaarschap van producten of diensten. In een onderzoek van Altimeter blijkt dat het er zelfs honderden zijn. Is Collaborative economy, of wij-conomie in goed Nederlands, het volgende bewijs dat onze maatschappij in transitie is?

14 Jun 2013 - 9:23, 1171x gelezen  |  0 reacties  |  Maatschappij en samenleving

Airbnb, Zipcar en 99dress. Zomaar drie voorbeelden van wat Altimeter Collaborative Economy noemt. Bedrijven die draaien om gedeeld eigenaarschap. Niet overnachten in een hotel, maar bij mensen thuis (Airbnb). Auto's huren van autobezitters, niet van verhuurbedrijven (Zipcar). Avondjurken dragen van van andere vrouwen, niet van modeketens (99dress). De kern: je gebruikt, tegen een kleine vergoeding, spullen van een andere eigenaar, of je wordt samen met een groep anderen eigenaar van een goed of dienst. Zoals wij het hier bij Extend Limits noemen: wij-conomie.

Jeremy Owyang van Altimeter sprak vorige week op LeWeb over deze nieuwe trend, die volgens hem de economie weer een stap verder brengt in de transitie. Er is geen sprake meet van klassieke producent-consument relatie, maar gedeelde eigenaarschap en zorg voor producten. Dit verandert ook de bedrijfskolom en businessmodellen, voorspelt Owyang in zijn keynote op LeWeb. In onderstaande videoregistratie daarvan zie je onder meer dat er volgens hem drie belangrijke 'drivers' zijn voor deze ontwikkeling: de huidige economie, de sociale kant (gelegenheidswij's!) en technologische ontwikkelingen.

Wij-conomie

Ook op andere terreinen gaat deze trend gevolgen hebben voor bestaande structuren. De voedselindustrie bijvoorbeeld. Vorige week kon je al lezen over een fruitbos in Seattle, ook zo'n voorbeeld van wij-conomie die de relatie koper/verkoper van fruit op zijn kop zet. Of wat te denken aan de broodfondsen, waar zp-ers elkaars sociale vangnet vormen. Wij-conomie, de economische variant van de gelegenheidswij.



Gerelateerde artikelen
  • De doorbraak van de circulaire economie? (10-04-2013, 1947x gelezen) Lees meer
  • De economie van geluk (02-04-2011, 3306x gelezen) Lees meer
  • Wat is winst? Vorming betekeniseconomie (09-06-2013, 1215x gelezen) Lees meer
  • De opkomst van de Sharing Economy (24-08-2012, 2166x gelezen) Lees meer
  • Een ministerie voor de Kenniseconomie (10-12-2008, 2131x gelezen) Lees meer
  • Jeremy Rifkin: nieuwe economische revolutie (18-06-2012, 1538x gelezen) Lees meer
  • Occupy economics: herdefinitie van economie (29-11-2011, 1894x gelezen) Lees meer
  • Umair Haque: bouw de economie van de 21ste eeuw (28-09-2011, 1669x gelezen) Lees meer

Share

GEEF JE REACTIE
Naam:  (verplicht)

E-mail:  (verplicht, wordt niet getoond)

Website:  (not required)

Message:  (required)
Google translate
Trendspiratie

Gerelateerde trend(s)

Continuering van de co-sument

De consument ontwikkelt zich revolutionair, zeker wat betreft zijn houding ten opzichte van organisaties. Samen met de ontwikkelingen in communicatie en technologie maakt dat, dat consumenten zichzelf gaan organiseren om persoonlijke doelen te realiseren, soms met behulp van hun (digitale) peer-groups. Lees meer

Populaire artikelen
foto van Geld verdienen met afval
In een wereld waar afval een steeds groter probleem gaat worden, is het goed om te zien dat er steeds meer bedrijven komen die afval bestrijden. En er en passant ook nog geld mee verdienen. TerraCycle is een snelgroeiend bedrijf dat helpt de afvalberg te verkleinen.
foto van De revolutie van de mensen
de grootste verandering die we zien is niet in technologie maar in mensen. Een verandering in wie en wat we vertrouwen en wat we 'zoeken' / waarderen. We maken een omslag naar power to the people.
foto van Robot die emoties detecteert en gezicht overneemt
Robotics worden steeds meer geaccepteerd. Zoals we al enige tijd signaleren maakt de robot de opmars vanuit de fabriekshal naar het alledaags leven.
foto van Tony Bosma’s bijdrage aan TedX University Tilburg
Op 13 februari 2014 gaf Tony Bosma (Extend Limits) een lezing op TedX University Tilburg. Het thema was Living Limitless en Tony was de afsluitende spreker. Recent is de video van deze lezing gepubliceerd.
foto van De anti held als leider
We hebben rebellen nodig. Mensen die de status quo uitdagen. Mensen die de grenzen opzoeken van onze, door regels en procedures, gedomineerde stabiele wereld. Zij zullen het verschil maken waar de wereld zo naar verlangt.
Extend Limits