See you on YouTube See you on SlideShare See you on LinkedIn See you on Twitter See you on FaceBook Subscribe

Collaborative Economy: wij-conomie?

geschreven door Marco Leeuwerink

0 reacties

We zien het steeds vaker bij beginnende bedrijven: gedeeld eigenaarschap van producten of diensten. In een onderzoek van Altimeter blijkt dat het er zelfs honderden zijn. Is Collaborative economy, of wij-conomie in goed Nederlands, het volgende bewijs dat onze maatschappij in transitie is?

14 Jun 2013 - 9:23, 1923x gelezen  |  0 reacties  |  Maatschappij en samenleving

Airbnb, Zipcar en 99dress. Zomaar drie voorbeelden van wat Altimeter Collaborative Economy noemt. Bedrijven die draaien om gedeeld eigenaarschap. Niet overnachten in een hotel, maar bij mensen thuis (Airbnb). Auto's huren van autobezitters, niet van verhuurbedrijven (Zipcar). Avondjurken dragen van van andere vrouwen, niet van modeketens (99dress). De kern: je gebruikt, tegen een kleine vergoeding, spullen van een andere eigenaar, of je wordt samen met een groep anderen eigenaar van een goed of dienst. Zoals wij het hier bij Extend Limits noemen: wij-conomie.

Jeremy Owyang van Altimeter sprak vorige week op LeWeb over deze nieuwe trend, die volgens hem de economie weer een stap verder brengt in de transitie. Er is geen sprake meet van klassieke producent-consument relatie, maar gedeelde eigenaarschap en zorg voor producten. Dit verandert ook de bedrijfskolom en businessmodellen, voorspelt Owyang in zijn keynote op LeWeb. In onderstaande videoregistratie daarvan zie je onder meer dat er volgens hem drie belangrijke 'drivers' zijn voor deze ontwikkeling: de huidige economie, de sociale kant (gelegenheidswij's!) en technologische ontwikkelingen.

Wij-conomie

Ook op andere terreinen gaat deze trend gevolgen hebben voor bestaande structuren. De voedselindustrie bijvoorbeeld. Vorige week kon je al lezen over een fruitbos in Seattle, ook zo'n voorbeeld van wij-conomie die de relatie koper/verkoper van fruit op zijn kop zet. Of wat te denken aan de broodfondsen, waar zp-ers elkaars sociale vangnet vormen. Wij-conomie, de economische variant van de gelegenheidswij.



Gerelateerde artikelen
  • De doorbraak van de circulaire economie? (10-04-2013, 3555x gelezen) Lees meer
  • De economie van geluk (02-04-2011, 3962x gelezen) Lees meer
  • Wat is winst? Vorming betekeniseconomie (09-06-2013, 2892x gelezen) Lees meer
  • De opkomst van de Sharing Economy (24-08-2012, 3531x gelezen) Lees meer
  • Een ministerie voor de Kenniseconomie (10-12-2008, 2392x gelezen) Lees meer
  • Jeremy Rifkin: nieuwe economische revolutie (18-06-2012, 1945x gelezen) Lees meer
  • Occupy economics: herdefinitie van economie (29-11-2011, 2193x gelezen) Lees meer
  • Umair Haque: bouw de economie van de 21ste eeuw (28-09-2011, 1952x gelezen) Lees meer

Share

GEEF JE REACTIE
Naam:  (verplicht)

E-mail:  (verplicht, wordt niet getoond)

Website:  (not required)

Message:  (required)
Google translate
Trendspiratie

Gerelateerde trend(s)

Continuering van de co-sument

De consument ontwikkelt zich revolutionair, zeker wat betreft zijn houding ten opzichte van organisaties. Samen met de ontwikkelingen in communicatie en technologie maakt dat, dat consumenten zichzelf gaan organiseren om persoonlijke doelen te realiseren, soms met behulp van hun (digitale) peer-groups. Lees meer

Populaire artikelen
foto van Zelfrijdende auto’s worden ingehaald door vliegende auto’s!
We horen veel over ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s. Maar weet je dat de vliegende auto al in 2015 op de markt komt?
foto van K5 de beveiligingsrobot
Je bedrijf beveiligen tegen ongenode gasten? Dat kan binnenkort ook met de beveiligingsrobotten van Knightscope. Ze beweren zelfs dat deze robots op termijn ook politie-taken kunnen overnemen. Zou het daarmee de eerste versie van Robo-cop zijn?
foto van World Economic Forum: grootste risico’s 2015
800 experts werden geraadpleegd door het World Economic Forum om de grootste risico's voor de wereld stabiliteit in kaart te brengen.
foto van Onze consumptiepatronen: niet normaal
We horen er veel over en eigenlijk ook weer heel weinig. Tenminste in de traditionele kanalen eigenlijk helemaal niets. We consumeren ons de toekomst in want dat is waar het allemaal om draait: koopkracht, oneindige keuze maar wel met een MVO sausje om ons geweten te sussen.
foto van Interactie klant en organisatie te tijdrovend
Een zeer indrukwekkende commercial van DialDirect verzekeringen. Het gaat over een jongetje die zijn moeder helpt met allerlei klussen in huis. De reden hiervoor zal ik niet verklappen maar is mooi en een eye opener.
Extend Limits